PENELITIAN 2017 : EFEKTIFITAS PROGRAM PELATIHAN LONGITUDINAL PARENTING SKILL TERHADAP PARENTING EFFICACY ORANG TUA, PERKEMBANGAN KOGNITIF DAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK TK B 2017

Evania Yafie, Sandy Tegariani, Eny Nur Aisyah

 

Universitas Negeri Malang

email: rosevonia@yahoo.com

 

Abstract: The family is the first informal institution in which the child grows and develops, internalizes the values, norms, and beliefs as well as the application of discipline to form mental and personal or principled future, and get the attention and affection from parents and family that can arouse sense confident child. The problem is not all families in Indonesia have the ability to raise or educate children / parenting skills. The low level of socioeconomic, parental education level is the cause of the low knowledge of this parenting. Parenting efficacy seems like a critical factor affecting the child's development in the family system. Parents' perceptions of their ability as a parent play a role for a safe parenting child's relationship. The role of the family especially In the planting of attitudes and values ​​of living the development of talent and interest as well as coaching the child's talent or cognitive. The child's cognitive development involves changing the thinking, intelligence, and language of the individual. The social development of the emotional child must continue in the stimulus so that the child has a sense of empathy, where the children express expressing their feelings, generosity or generosity, cooperation and caring. Early children begin to have the ability to adapt from self-centeredness (egocentric) to cooperative (socially or cooperative) or sociocentric attitudes.

 

Abstrak: Keluarga merupakan institusi informal pertama dimana anak tumbuh dan berkembang, menginternalisasikan nilai-nilai, norma-norma, dan keyakinan juga penerapan disiplin  dapat membentuk mental dan pribadi yang atau berprinsip kelak, serta mendapatkan perhatian dan kasih sayang dari orang tua dan keluarga yang dapat membangkitkan rasa percaya diri anak.  Permasalahannya adalah belum semua keluarga di Indonesia memiliki kemampuan membesarkan atau mendidik anak/parenting skill. Rendahnya tingkat sosial ekonomi, tingkat pendidikan orang tua merupakan penyebab rendahnya pengetahuan mengenai parenting ini. Parenting efficacy tampak seperti sebuah faktor kritis yang mempengaruhi perkembangan anak dalam sistem keluarga. Persepsi orangtua mengenai kemampuan mereka sebagai orangtua berperan untuk sebuah hubungan kasih sayang orang tua anak yang aman. Peranan keluarga terutama Dalam penanaman sikap dan nilai hidup pengembangan bakat dan minat serta pembinaan bakat atau kognitif anak. Perkembangan   kognitif   anak   meliputi   perubahan   pada   pemikiran, intelegensi, dan bahasa individu.Perkembangan sosial emosiaonal anak harus terus di stimulus agar anak memiliki rasa empati, dimana anak-anak mengepresikan mengungkapkan perasaannya, kemurahan hati atau kedermawanan, kerjasama dan kepedulian. Anak usia dini mulai memiliki kesanggupan menyesuaikan diri dari sikap berpusat pada diri sendiri (egosentris) kepada sikap berkerja sama (kooperatif) atau sosiosentris (mau memperhatikan kepentingan orang).

 

Kata kunci: Parenting Skill, Parenting Eficacy, Kognitif, Sosial Emosional

full teks : Pdf download

author
No Response

Comments are closed.